DCL Reizen

Aanvullende voorwaarden van DCL-Reizen B.V.

Lees deze aanvullende voorwaarden alstublieft goed door. Zo weet u precies wat u kunt verwachten en kan DCL-Reizen u een optimale vakantie bezorgen. Dat doen we overigens niet alleen, maar samen met de rederijen die eigenaar zijn van de schepen waarmee wij onze mooie reizen uitvoeren.
Deze aanvullende voorwaarden en informatie gelden in aanvulling op de ANVR-Reizigersvoorwaarden §1.

  1. Kantooruren
    Het kantoor van DCL-Reizen is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09:00 – 17:00 uur, uitgezonderd in Nederland erkende feestdagen. Wilt u langskomen op ons kantoor voor meer informatie of om een reis te boeken, verzoeken we u vriendelijk om een afspraak hiervoor te maken. Het zou kunnen dat de collega’s vanuit een andere locatie aan het werk zijn op het moment dat u langskomt.
  2. Herroepingsrecht
    Zoals in artikel 1.3 van de ANVR-Reizigersvoorwaarden §1 staat vermeld heeft de reiziger geen herroepingsrecht op een boeking van onze riviercruises.
  3. Reserveren
    Degene die de reis boekt is hoofdelijk aansprakelijk voor alle op de boeking vermelde reizigers. De hoofdboeker dient meerderjarig te zijn. Het is niet toegestaan om voor alleen minderjarigen een kamer te boeken. U dient zelf de bevestigingsfactuur en de reisdocumenten op juistheid te controleren en eventuele onjuistheden aan ons door te geven.
  4. Reserveringskosten
    Wij berekenen € 35,- reserveringskosten per boeking. Indien u de reis annuleert komen de reserveringskosten, maar ook de consumentenbijdrage SGR en bijdrage calamiteitenfonds, niet voor restitutie in aanmerking.
  5. Contact
    Wij verzoeken u vriendelijk bij boeking uw mobiele telefoonnummer en een telefoonnummer van een achterblijver door te geven, zodat wij u, in geval van een calamiteit snel kunnen bereiken.
  6. Reisduur en verzekeringen
    De reisduur staat vermeld in hele dagen. Ondanks dat u bijvoorbeeld laat op de avond vertrekt en/of vroeg in de ochtend terugkeert tellen deze dagen toch mee in de totale reisduur. Dit wordt zo vermeld in verband met de af te sluiten reisverzekering. Wij adviseren u om een goede reisbagage-, ongevallen- en annuleringsverzekering af te sluiten.
  7. Informatieplicht
    Conform art. 3 van de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen verstrekt u voor het sluiten van de reisovereenkomst alle gegevens van uzelf en de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daarnaast vermeldt u de bijzonderheden over uw gezondheid, en die van de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor een goede uitvoering van de reis. Wanneer u in deze informatieplicht tekortschiet kan dit, in het uiterste geval, tot gevolg hebben dat DCL-Reizen of de reisleiding aan boord u of uw eventuele medereizigers van (verdere) deelname aan de reis uitsluit. In dat geval worden de hiermee gemoeide kosten aan u in rekening gebracht.
  8. Betaling 
    Bij het tot stand komen van de overeenkomst dient een aanbetaling te worden voldaan van 20% van de totale  reissom plus reserveringskosten, consumentenbijdrage SGR en de kosten van eventuele afgesloten verzekeringen. Het restant van de reissom dient uiterlijk zes weken (=42 dagen) vóór de vertrek dag in het bezit zijn van DCL-Reizen. Indien de overeenkomst binnen zes weken vóór de dag van vertrek tot stand komt dient terstond de gehele reissom worden voldaan.
  9. Opzegging door de reiziger (annulering)
    Voor informatie over hoe DCL-Reizen omgaat met annuleringen verwijzen wij u naar de ANVR-Reizigersvoorwaarden §1, artikel 9. In aanvulling hierop gelden de volgende bepalingen: Reserveringskosten, de consumentenbijdrage SGR en een eventueel bij boeking afgesloten annuleringsverzekering worden volledig aan u doorbelast. Een eventuele restitutie kan uitsluitend worden uitbetaald aan de persoon die de reis heeft geboekt/betaald.
  10. Opzegging door de reisorganisator
    In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat DCL-Reizen door buitengewone en onvoorziene omstandigheden genoodzaakt is een reis te annuleren. Voorbeelden van dergelijke omstandigheden zijn extreem hoog/laag water, natuurrampen en pandemieën of, in een heel enkel geval, onvoldoende deelname. Reizigers worden hierover door DCL-Reizen of hun reisbureau geïnformeerd. In deze gevallen zullen betaalde reissommen worden gerestitueerd. 
    De consumentenbijdrage SGR en bijdrage calamiteitenfonds, zijn uitgesloten van restitutie.
  11.  Wijzigingskosten
    Indien een reiziger zowel om medische redenen als om andere redenen de reisorganisator verzoekt om het reisaanbod of iets in de gemaakte boeking te wijzigen dan kunnen wij daarvoor € 35,00 wijzigingskosten per wijziging in rekening brengen.
  12.  Onvoldoende deelname
    Een reis gaat alleen door als het minimumaantal deelnemers is bereikt. Dit aantal vindt u op onze website bij de reisbeschrijving. Gaat een reis niet door dan krijgt u van ons bericht: 
    reizen van 2 tot 6 dagen: uiterlijk 7 dagen voor vertrek
    reizen van meer dan 6 dagen: uiterlijk 20 dagen voor vertrek
  13. Inbegrepen in de reissom
    Vervoer per schip volgens het reisprogramma
    De kosten van de accommodatie
    De kosten van alle maaltijden
    Koffie en thee op de gebruikelijke tijden
    Belastingen en andere heffingen op het verblijf
  14. Niet inbegrepen in de reissom
    Verplichte bijkomende kosten
    Consumentenbijdrage SGR à € 5,- p.p.
    Bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 per boeking tot maximaal 9 personen
    Reserveringkosten à € 35,- per boeking
    Eventuele brandstoftoeslag
    Optionele kosten
    Kosten voor grensdocumenten
    Uitgaven van persoonlijke aard
    Verzekeringen
    Excursies, tenzij anders vermeld
    Eventuele wijzigingskosten à € 35,- per boeking
  15. Reisbescheiden
    Uw reisbescheiden maken wij ca. 8 dagen voor vertrek voor u klaar. Reisbescheiden worden digitaal aan u of uw reisbureau aangeleverd. Wanneer u uw reisdocumenten niet digitaal wenst te ontvangen kunt u dit bij boeking aan ons doorgeven. Leest u uw reisbescheiden svp goed door, er staat belangrijke informatie in. Het is niet nodig om deze informatie te printen. Reisbescheiden worden enkel aan de hoofdboeker verstuurd. Indien u uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden ontvangen heeft, meldt u zich dan bij uw boekingskantoor.
  16. Accommodatie aan boord
    De beschrijving van de accommodaties in het reisaanbod is zo objectief mogelijk opgesteld. Een accommodatiecomplex bevat vaak veel verschillende soorten verblijven: indeling, afmetingen, meubilering en uitzicht kunnen per verblijf verschillen. Dat maakt het soms moeilijk om een eenduidige beschrijving te maken. De in het reisaanbod bij de accommodaties afgebeelde foto’s en teksten geven ook slechts een idee van de indeling, afmetingen, meubilering en/of het uitzicht. Daarom kan het voorkomen dat uw ter plaatse verkregen verblijf afwijkt van de foto’s in het reisaanbod. Ook kan het voorkomen dat de accommodatie op het moment van publiceren van het reisaanbod nog in aanbouw is of wordt gerenoveerd. In die gevallen ziet u computeranimaties of schetsen van hoe de accommodatie er uit zal gaan zien. Ook deze animaties/schetsen geven slechts een idee van de indeling, afmetingen, meubilering en/of het uitzicht. De reisorganisator kan geen toezeggingen doen over het uitzicht en de ligging van uw verblijf. Dit is natuurlijk anders als er in uw reisbescheiden uitdrukkelijke toezeggingen zijn gedaan. De reisorganisator hanteert de classificatie zoals deze door de betreffende lokale autoriteiten zijn toegekend. Deze komt niet altijd overeen met de Europese classificatie en kan verschillen per bestemming.
  17. Aansprakelijkheid t.a.v. de accommodatie
    De reiziger dient de accommodatie te gebruiken waarvoor deze is bedoeld. De reiziger is te allen tijde aansprakelijk voor verlies en/of schade aan de accommodatie en/of inventaris. Bij ernstige misdragingen kan de kapitein of zijn plaatsvervanger genoodzaakt zijn passende maatregelen te nemen. Hieruit voorvloeiende kosten worden aan u in rekening gebracht.
  18. Verzorging aan boord
    De vermelde reissommen zijn op basis van een volpension verzorging. Dit betekent dat ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen. Ook is er vaak een koffie of thee moment in de ochtend en de middag, soms met een versnapering erbij. Tijdens iedere reis wordt er een Captains- of Farewell Dinner gereserveerd. Een bijzondere avond waarop u extra verwend wordt.
  19. Taal aan boord
    Aan boord van de schepen bestaat de bemanning uit verschillende nationaliteiten. Het kan dus voorkomen dat u in het Engels of het Duits wordt aangesproken. De Rederij probeert een Nederlandssprekende hotelmanager en/of cruisedirector aanwezig te laten zijn. Tevens proberen er voor te zorgen dat er een Nederlandssprekend bemanningslid in de buurt is die u in het Nederlands te woord kan staan. Helaas kan dit niet gegarandeerd worden.
  20.  Geen reisleiding, reisbegeleiding of gids
    Niet bij alle reizen is er reisleiding, reisbegeleiding, agent/leverancier of gids. Als deze niet bij de reis zit, dan wordt hierover niets bij het reisaanbod beschreven. Als er geen reisleiding of reisbegeleiding aanwezig is tijdens uw reis of als u uw reisleiding of reisbegeleiding niet kunt bereiken, kunt u 24 uur per dag bij nood, bij ernstige problemen en voor hulp en bijstand altijd terugvallen op het personeel aan boord. De telefoonnummers en uitleg hieromtrent vindt u in uw reisbescheiden.
  21. Betaalmiddelen
    Aan het einde van de reis kunt u het totaal van de uitgaven aan boord contant, met uw pinpas of met uw creditcard betalen. Er is geen mogelijkheid om aan boord contant geld op te nemen met uw pinpas.
  22. Vaarschema onder voorbehoud
    De vaarschema’s in deze brochure zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en afhankelijk van onvoorziene omstandigheden, de weersomstandigheden en de waterstand. DCL-Reizen, de kapitein of zijn plaatsvervanger behouden uitdrukkelijk het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vaarschema indien hiertoe gegronde redenen bestaan.
  23. Toegewezen aanlegplaatsen
    Tijdens de reis proberen we zo dicht mogelijk bij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats die de havenmeester het schip toewijst. In enkele steden of dorpen is het helemaal niet mogelijk om met het schip in of nabij het centrum aan te meren. Wanneer u minder mobiel bent zult u dan gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of een taxi om het centrum te bezoeken. Ook kan het voorkomen dat meerdere schepen een ligplaats delen waardoor het uitzicht vanuit uw hut belemmerd wordt en dat u het schip mogelijk alleen via een ander schip kunt bereiken en/of verlaten.
  24. Sluizen & bruggen
    Tijdens de reis passeren we soms sluizen of bruggen. In enkele gevallen kan wachttijd ontstaan bij de sluis, waardoor het vaarschema enige vertraging oploopt en we later op onze bestemming aankomen. Hierdoor kunnen geplande excursies en/of bezoektijden wijzigen. Enkele bruggen zijn zo laag dat we alles op het zonnedek moeten laten zakken, en het zonnedek uit veiligheidsoverwegingen niet kan worden gebruikt.
  25. Feestdagen/Openingstijden op vakantie
    Net als in Nederland zijn er in het buitenland diverse nationale, regionale en lokale feestdagen. Het is mogelijk dat gedurende uw reis een feestdag wordt gevierd waardoor winkels, musea en andere bezienswaardigheden niet voor publiek toegankelijk zijn. Wij vragen uw begrip en kunnen hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen.
  26. Toegankelijkheid
    Schepen zijn vaak uitgerust met een (trap) lift naar verschillende dekken. In een uitzonderlijk geval van een calamiteit of een defect aan de (trap)lift, kan het voorkomen dat de lift gedurende enige tijd niet gebruikt kan worden. Daarom is het van belang dat u zich ook per trap van dek naar dek kunt verplaatsen.
  27.  Mindervaliden
    Aan boord gelden strenge veiligheidsvoorschriften. Het uitvoeren van noodprocedures dient snel en correct te gebeuren. Het is uw verplichting uzelf ervan te overtuigen of een reis of accommodatie geschikt is voor uw deelname. Dit is voor ons niet in te schatten. U en/of uw medereiziger(s) dienen selfsupporting te zijn. Indien dit niet het geval is behouden wij het recht voor om reizigers uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis indien een handicap een belemmering blijkt te zijn voor het uitvoeren hiervan. Vaak zijn schepen niet goed uitgerust voor mindervaliden en ook het personeel is niet opgeleid voor medische diensten. Voor groepjes mindervaliden (uitsluitend onder voldoende begeleiding) dient u te allen tijde vooraf contact met ons op te nemen.
  28. Rollators en rolstoelen – Gebruik aan boord is niet toegestaan
    De veiligheid van onze passagiers aan boord gaat ons boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. Daarom moeten we helaas het meenemen van hulpmiddelen zoals rollators of rolstoelen beperken. Geef dit daarom meteen aan bij uw boeking, dan kijken we gelijk of dit nog mogelijk is en anders naar eventuele alternatieven. Veelal is het achteraf bijboeken van een rollator of rolstoel niet meer mogelijk. Het meenemen van een eigen rollator of rolstoel (op de meeste schepen toegestaan) moet u aanvragen en is slechts in zeer gelimiteerde hoeveelheid toegestaan. U heeft hier een schriftelijke toestemming voor nodig.
    Voor de duidelijkheid: het gebruik van een rollator of rolstoel aan boord is niet toegestaan. U moet zich dus zonder deze hulpmiddelen aan boord kunnen verplaatsen. Aan wal kunt u natuurlijk wel een rollator/rolstoel gebruiken.
  29. Preferenties en essenties
    Preferenties zijn speciale wensen die bij boeking kenbaar worden gemaakt. Indien mogelijk proberen wij hieraan te voldoen. Dit is anders met essenties. Dan is uw wens zo essentieel dat de reisovereenkomst alleen door ons zal worden afgesloten wanneer vast staat dat aan deze wens ook voldaan kan worden.
  30. Dieetmaaltijden
    Wilt u liever zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij of vegetarisch eten? Geef die wens dan door bij uw boeking. Wilt of moet u per se een dieet volgen, lever dan vooraf uw dieetlijst in. Voor de uitvoering, de kwaliteit en het gevolg geven aan uw dieetwensen kan DCL-Reizen geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
  31. Reisdocumenten
    Voor alle reizen waarin u het buitenland aandoet, dus ook de Nederlandse reizen waarin u buitenlandse plaatsen aandoet, heeft u een geldig reisdocument nodig. Vraag bij uw gemeente om meer informatie. Maar let op: een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft minimaal een week levertijd! Let goed op dat dat wanneer eer zich in uw gezelschap mensen bevinden die niet de Nederlandse nationaliteit hebben er andere regels van toepassing kunnen zijn. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de geldigheid van uw reisdocumenten.
  32. Bagage
    U ontvangt bij uw reisbescheiden digitale kofferlabels en wij vragen u uw bagage te voorzien van een ingevuld label. Wanneer u niet beschikt over een printer kunt u ook zelf een label aan uw koffer bevestigen voorzien van uw naam en hutnummer. Aan boord van de schepen geldt er geen gewichtslimiet voor uw bagage. 
    DCL-Reizen is niet verantwoordelijk voor het zoekraken van bagage, in dergelijke gevallen kunnen wij enkel bemiddelen.
  33. WiFi en TV
    Op alle DCL-Reizen schepen kunt u gebruik maken van het WiFi netwerk (gratis of tegen betaling). Het verschilt per schip waar op het schip en in welk land/gebied dit te ontvangen is. De hutten aan boord zijn voorzien van een televisie. Het zenderaanbod varieert per schip. Het is mogelijk dat er aan boord geen Nederlandse zenders ontvangen worden. In bergachtige gebieden, tijdens het varen en in sluizen kan het WiFi en TV signaal wegvallen. Dit kan variëren van enkele uren tot soms een hele dag.
  34. Geluiden
    Een cruiseschip is in beweging en bewegingen veroorzaken geluiden. Het water dat tegen het schip kabbelt, het aankomen of vertrekken van een ander schip, het monotone gebrom van de motor of generator, of uw medepassagiers. Over het algemeen worden deze geluiden niet als storend ervaren. Wel vragen wij u er rekening mee te houden dat enig geluid onlosmakelijk verbonden is met uw verblijf aan boord. Ook kan het voorkomen dat er, wanneer we aanleggen, geluidsoverlast is vanaf de wal door bijvoorbeeld evenementen. Wij hebben hierop helaas geen invloed.
  35. Overmacht
    Voor werkonderbrekingen, stakingen, demonstraties etc. die lokaal of regionaal worden georganiseerd, kunnen wij geen verantwoordelijk aanvaarden indien deze een negatieve invloed hebben op uw vakantie. In dergelijke overmacht situaties staan ook wij machteloos.
  36. Excursies
    Tijdens onze reizen kunnen diverse excursies worden aangeboden voor een prachtige kijk op de schitterende natuur en de bezienswaardigheden. Ook wordt er regelmatig een stadswandeling o.l.v. een gids of een bezoek aan een plaatselijke wijnkelder georganiseerd. Aanmelden kan vooraf, maar ook aan boord. 
    De excursies gaan alleen door bij voldoende animo. 
    Ook hebben bepaalde excursies, zoals bustochten en rondvaarten, een maximum aantal deelnemers. Zorg daarom dat u op tijd boekt. Er wordt altijd en overal geprobeerd Nederlandse gidsen voor de excursies te regelen maar helaas is dit niet altijd mogelijk. Het kan dus zijn dat de excursies in sommige plaatsen in het buitenland begeleid worden door een Duitse of Engelse gids. Door oponthoud of andere organisatorische redenen kan het soms voorkomen dat een excursie wordt gewijzigd of geannuleerd.
  37. Klachten
    Het kan zijn dat u, ondanks onze goede zorgen aan boord of vooraf, toch niet helemaal tevreden bent over de afhandeling van uw boeking, over uw accommodatie, of over de verzorging aan boord. Indien u klachten of aanmerkingen heeft over de boekingsprocedure bij, of uw contact met, DCL-Reizen dan verzoeken wij u dit schriftelijk, binnen twee maanden na het moment waarop uw klacht zich heeft voortgedaan, kenbaar te maken aan ons. Aanmerkingen of klachten tijdens de reis kunt u direct aan boord melden bij de leiding. Zij zullen u ter plaatse zo goed mogelijk helpen. Is een oplossing niet direct voorhanden vult u dan het klachtenformulier aan boord in. Alleen klachten die tijdens de reis, op beschreven wijze, bij de leiding aan boord zijn gemeld, worden later door ons in behandeling genomen. U dient, ondanks het reeds ingevulde klachtenformulier, uw klacht schriftelijk binnen twee maanden na afloop van de reis te hebben ingediend, klachten die later dan 2 maanden worden ingediend die worden niet in behandeling genomen. Uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht ontvangt u een inhoudelijke reactie.
  38. Scheepswijziging
    Bij gepubliceerde reizen bestaat de mogelijkheid dat voorafgaande of tijdens de reis de noodzaak bestaat een scheepswijziging door te voeren, vanzelfsprekend van dezelfde kwaliteit.
  39. Prijsvoorbehoud algemeen
    Onzekere factoren blijven o.a. de brandstofkosten en de belastingen. Alleen in uiterste noodzaak zullen wij op de gemotiveerde gronden een toeslag in rekening brengen.
  40. Pandemieën / prijsvoorbehoud
    Indien op landelijk of Europees niveau de gezondheidssituatie als gevolg van een pandemie verslechtert kan het mogelijk zijn dat geldende maatregelen invloed hebben op de uitvoering van de door u geboekte reis. U moet hierbij o.a. denken aan de wijze waarop de maaltijden worden geserveerd en/of extra hygiënemaatregelen. Uiteraard trachten wij uw reis ondanks deze maatregelen zo goed en comfortabel mogelijk uit te voeren. Ook kan het zijn dat bij een pandemie het aantal personen dat maximaal mag worden vervoerd moet worden aangepast of dat er extra kosten moeten worden gemaakt om de reis op een verantwoorde wijze uit te voeren. DCL-Reizen behoudt dan het recht, de prijzen op de nieuwe situatie aan te passen. Een eventuele prijsverhoging geldt dan alleen voor nieuwe boekingen en wordt niet met terugwerkende kracht doorberekend.
  41. Algemeen voorbehoud
    Kennelijke fouten en vergissingen in onze brochure of op onze website zijn niet bindend.

Privacy
Op onze website www.dcl-reizen.nl leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

N.B. Heeft u telefonisch of per email uw boeking gemaakt, dan heeft u tot 5 werkdagen na ontvangst van uw factuur om ons te benaderen indien u zich niet kunt vinden in onze voorwaarden. Uw boeking wordt dan kosteloos geannuleerd.

Wilt u langskomen op ons kantoor om te boeken of voor informatie?

Maak dan eerst een afspraak. Dan kunnen wij u optimaal helpen.

DCL-Reizen B.V.

Hoofdstraat 49
6051 AK Maasbracht

E-mail

info@dcl-reizen.nl

Telefoon

+31 475 46 00 69

Voorkeuren

Functionele cookies zijn nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in het winkelmandje plaatst. Ook als je ‘ingelogd blijven’ aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel mensen als prettig wordt ervaren. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies.

Analytische cookies zorgen voor inzicht in het gebruik van de website. De privacy blijft met deze analytische cookies gewaarborgd. Met analytische data kunnen websites geoptimaliseerd worden, waardoor je de gebruikerservaring voor bezoekers kunt verbeteren.

Tracking cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een website of over verschillende websites worden gebruikt om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hierdoor is het mogelijk advertenties weer te geven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele bezoeker.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Om een ​​optimaal werkende website te garanderen, gebruiken wij cookies om gebruiksinformatie te verzamelen, die wij ook delen met onze partners. De cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website of worden gebruikt voor analyse- en marketingdoeleinden.

Door op Akkoord te klikken, accepteert u het gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn voor de functionaliteit. Wilt u geen of alleen gebruik maken van noodzakelijke cookies, klikt u op Voorkeuren voor meer instellingen. Meer informatie over het gebruik van cookies en de mogelijkheid om uw instellingen te wijzigen vindt u te allen tijde in onze cookieverklaring.